راهنمای مدیر عامل برای ایجاد یک تیم بازاریابی

گوش بده

جدید! به مقاله گوش دهید

بازاریابی همان چیزی است که من اغلب دوست دارم آن را «میانبر چسبنده» یک سازمان بنامم. وقتی با چندین بخش دیگر ارتباط برقرار می‌کند، به کل کسب‌وکار کمک می‌کند تا در برند باقی بماند، با مشتری ارتباط برقرار کند، و تمام تلاش‌های کسب‌وکار را یکپارچه و در راستای اهداف برآورده نگه دارد.

با این حال، اغلب مدیران عامل، بخش بازاریابی خود را به عنوان یک عملکرد مستقل می بینند که صرفاً بر تولید سرنخ، برندسازی و تبلیغات متمرکز است. این رویکرد به شدت توانایی تیم بازاریابی را برای حمایت از شرکت کلی محدود می کند. بدتر از آن، شکاف هایی در ارتباط منافع مشتریان با بقیه سازمان ایجاد می کند.

وقت آن رسیده است که مدیران عامل، پتانسیل کامل تیم بازاریابی خود را بشناسند. هنگامی که بخش های بازاریابی با پتانسیل کامل خود کار می کنند، حامیان مشتریان، حافظان ارزش پیشنهادی و حامیان برند هستند.

نقش های کلیدی که مدیران عامل به یک تیم بازاریابی درجه یک نیاز دارند

نقش های متعدد شامل یک تیم بازاریابی برتر است. یک بخش بازاریابی تنها با یک تخصص نمی تواند همه این کارها را انجام دهد. البته، نقش های مورد نیاز برای هر تیم با توجه به اهداف و اندازه شرکت متفاوت است. حتی در سازمان‌های متوسط، افرادی هستند که برندسازی را هدایت می‌کنند، افرادی که بر محتوا تمرکز می‌کنند، افرادی که با بازاریابی دیجیتال همکاری می‌کنند و افرادی که تبلیغات را مدیریت می‌کنند.

قدرت بازاریابی در پیوند پیام و رسانه اتفاق می افتد.

مدیران عامل اغلب نقش‌های بازاریابی را که برنامه‌ریزی و تولید محتوا هستند نادیده می‌گیرند، اما نیاز به تخصص در این نقش‌ها کمتر از برندسازی نیست. وقتی این نقش‌ها نادیده گرفته می‌شوند، اعضای تیم بازاریابی اغلب احساس می‌کنند که در تلاش هستند تا محتوای ایمیل‌ها، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های پولی را دنبال کنند.

در جنبه رسانه ای تبلیغات، سازمان های کوچکتر اغلب در نقشی که تجزیه و تحلیل را به دست می آورند، کوتاهی می کنند. آنها استدلال می کنند که با کار اولیه انجام شده، اندازه گیری نتایج یک امر تجملی است.


رویداد Shakeup B2B برای اعضای PRO


اما نقش تجزیه و تحلیل، چه بخشی از بخش بازاریابی و چه خارج از آن، برای داشتن بازخورد معنادار در مورد اینکه کدام فعالیت‌ها باعث بازگشت سرمایه می‌شوند، حیاتی است. تجزیه و تحلیل باید هر تصمیمی را که بخش تبلیغات می گیرد هدایت کند.

مجموعه مهارت ها و ویژگی های شخصیتی که مدیران عامل باید در تیم بازاریابی خود به دنبال آن باشند.

بازاریابان باید همکاران اصلی باشند. آنها به طور مداوم نیازهای چندین حوزه عملکردی را برای ارائه کمپین های قوی و خلاقانه ای که با مشتریان طنین انداز می شود، جمع آوری می کنند. تخصص در مهارت های ارتباطی نوشتاری و گفتاری الزامی است.

انعطاف پذیری و تمایل به سازگاری از دیگر ویژگی های حیاتی است برای بخش تبلیغات تیم بازاریابی شما باید برای تغییر تاکتیک ها بر اساس داده ها و بازخورد مشتری باز باشد. از آنجایی که کانال‌های دیجیتال بر خرید رسانه‌ها غالب هستند، آسان‌تر از همیشه می‌توان دید که آیا یک کمپین نتیجه مطلوب را ارائه می‌دهد یا خیر. اگر کارآمد نباشد، یک طرز فکر زیرک می تواند چرخش سریع را تسهیل کند.

تیم بازاریابی شما همچنین می تواند از حس شوخ طبعی و پوست ضخیم بهره مند شود. همه کسانی که در یک شرکت کار می کنند مصرف کننده هستند. بسیاری فکر می‌کنند که بازاریابی درون و بیرون را می‌دانند، و بیش از آن مایلند که ایده‌های «درخشان» خود را با تیم بازاریابی به اشتراک بگذارند. به اندازه کافی عجیب، همتایان من در حسابداری قسم می خورند که به ندرت با این موضوع سروکار دارند.

با جدیت تمام: اعضای تیم تبلیغاتی از هر جهت بازخورد دریافت می کنند که می تواند چالش برانگیز باشد. مشتریان، مشتریان، بخش‌های دیگر و مدیریت، همگی در مورد کار خود چیزی برای گفتن دارند. آنها به طور مستمر تحت ضرب‌الاجل‌های خلاقانه عمل می‌کنند و مردم بی‌رحمانه اثربخشی محصولات خلاقانه خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

به همین دلیل، تیم بازاریابی شما به ترکیب نادری از اعتماد به نفس و فروتنی نیاز دارد که ما آن را ذهنیت رشد می نامیم. فقط آن تیپ شخصیتی می‌تواند اشتباه کند و از بازخورد بدون شکستن بازگردد.

چگونه مدیران عامل باید به تیم بازاریابی خود برای دستیابی به اهداف سازمانی نزدیک شوند

برای بهترین نتایج، مدیران عامل باید بازاریابی را در مراحل اولیه برنامه ریزی استراتژیک خود قرار دهند. این به بخش بازاریابی اجازه می دهد تا اهداف را تسهیل کند، برنامه ها را با نیازهای مشتری مرتبط نگه دارد و در بودجه بندی صدایی داشته باشد.

بسیاری از مدیران اجرایی ارزش نزدیک شدن به تیم بازاریابی را از این طریق آموخته‌اند، اما دیگرانی هستند که هنوز نقش تیم را به یک کار محدود می‌کنند، مانند مشارکت‌های خلاقانه یا تولید سرنخ. این مدیران عامل بسیاری از فرصت ها را از دست می دهند که ناشی از هم افزایی است که بازاریابی در جدول استراتژی به ارمغان می آورد.

تنوع دیدگاه های عملکردی همیشه یک تیم رهبری اجرایی را تقویت می کند. مشارکت دادن زودهنگام تیم های بازاریابی، ابتکارات را در استراتژی مشترک ریشه دوانده و مانع از آن می شود که از تاکتیک های نامرتبط استفاده کنند.

به‌عنوان یک مدیر عامل، در حالی که فرصت‌ها را ایجاد می‌کنید و بازگشت سرمایه را ارائه می‌دهید، به فکر گسترده‌ای ادامه دهید. آیا از تیم بازاریابی خود در مورد ابتکارات رشد توصیه شده آن می‌پرسید؟ آیا دوباره بررسی می‌کنید تا ببینید چه کانال‌هایی بازدهی قابل قبول دارند؟

* * *

همانطور که عمیق‌تر با بخش بازاریابی خود ارتباط برقرار می‌کنید، ده‌ها مکان برای تنظیم هزینه تبلیغات و یافتن فرصت‌های نوظهور برای جذب مشتریان پیدا خواهید کرد.

اگر یک تیم بازاریابی مجهز را پر کنید و سپس یاد بگیرید که بر تخصص آن تیم تکیه کنید، بسیار بیشتر از چیزی که تصورش را می کردید ارائه می دهد.

منابع بیشتر در مورد ایجاد یک تیم بازاریابی

چگونه یک تیم بازاریابی عالی در سال 2023 بسازیم: پل فلهارتی در بازاریابی هوشمند [Podcast]

چگونه یک تیم بازاریابی برجسته بسازیم: یک “استراتژی افراد” هفت مرحله ای

یک تیم بازاریابی تکان دهنده بسازید [Infographic]