نحوه استفاده از ChatGPT در روابط عمومی و بازاریابی

گوش بده

جدید! به مقاله گوش دهید

قابلیت‌های زبانی شگفت‌انگیز پیشرفته ChatGPT OpenAI، موجی از ترس و هیجان را در سراسر محافل بازاریابی و روابط عمومی به راه انداخته است.

ChatGPT می تواند در عرض چند ثانیه خروجی نوشتاری با ساختار مناسب و با صدای طبیعی بسازد. علاوه بر این، استفاده از آن کاملاً رایگان است – حداقل در حال حاضر – که به این معنی است که سازمان‌های بازاریابی با زمان محدود وسوسه می‌شوند تا میانبرهایی را انتخاب کنند.

بنابراین، اگر شغل شما شامل نوشتن محتوای کوتاه و معمولی است، حق دارید که نگران جایگزین شدن باشید.

با این حال، اگرچه ChatGPT ممکن است قادر به تولید محتوایی باشد که شبیه به نوشته شدن توسط یک انسان باشد، اما توانایی ایجاد یک دیدگاه اصلی و ایجاد یک روایت واقعاً قانع‌کننده را ندارد، عمدتاً به این دلیل که خروجی‌های آن کاملاً از مدل‌های پیش‌بینی مشتق شده‌اند.

در عین حال، خروجی ChatGPT نیز هیچ حس خلاقیت، عمق یا چشم اندازی را در خود ندارد. بنابراین، اگر برای امرار معاش، پست‌های وبلاگ، ایمیل‌ها، کپی‌های فروش یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی را می‌نویسید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از هوش هیجانی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید به ارزش افزوده شرکت خود ادامه دهید.

ربات ها می توانند بنویسند، اما فقط انسان ها می توانند ارتباط برقرار کنند

به زبان ساده، بهترین راه برای حفظ شغل بازاریابی یا روابط عمومی، تقویت ظرفیت خود برای ایجاد ارتباطات معنادار است.

برای مثال، کپی رایتینگ بازاریابی، شما را ملزم به ایجاد ارتباط بین برندها و مخاطبان خاص می کند. علاوه بر این که نوشته‌های خود را با شخصیت و نیازهای مخاطبان تنظیم می‌کنید، باید نوشته‌های خود را با صدای هر مشتری یا شرکت خود، اصول و مأموریت اصلی هماهنگ کنید که همه این موارد به برند هویت منحصربه‌فردی می‌دهد.

به همین ترتیب، متخصصان روابط عمومی باید نظرات خود را متناسب با علایق یا اهداف فردی هر گیرنده تنظیم کنند تا با خبرنگاران به عنوان انسان ارتباط برقرار کنند.

نوشتار ChatGPT، از سوی دیگر، تمایل به کلی بودن و خالی از تفاوت های ظریف دارد. معمولاً یک صدا دارد که بدون توجه به مخاطب تغییر نمی کند. به عبارت دیگر، ChatGPT قادر به ایجاد ارتباطات معنی دار نیست.

متخصصان بازاریابی و روابط عمومی با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد انسانی در سراسر کار خود، می‌توانند از توخالی ChatGPT فاصله بگیرند و درک کاملی از طرز فکر و احساس انسان‌های دیگر به اشتراک بگذارند.

چگونه کپی رایترها می توانند کمتر رباتیک باشند

ارتباطاتی که موفقیت یک کپی رایتر را تعیین می کند از همدلی و اصالت زاده می شود. مردم سخنان شما را باور نخواهند کرد اگر شما مجرای واقعی برای برندها و اهداف مشتریان خود نباشید. به همین دلیل، کار شما باید طوری به نظر برسد که گویی توسط شخصی نوشته شده است که ارتباط معنی‌داری با آن برندها دارد، در مقابل غریبه‌ای که به موضوع اهمیتی نمی‌دهد – یا رباتی که قادر به مراقبت نیست (مثلاً ChatGPT ).

کپی‌رایترهای بازاریابی می‌توانند با تزریق ظرافت‌هایی که هویت برند و شخصیت مخاطبان را منعکس می‌کند، صداهای معتبری ایجاد کنند. محتوایی که توسط ChatGPT نوشته شده است، نمی تواند همان حس اصالت را که کپی رایترهایی که آشنایی و رابطه عمیقی با مشتریان و مخاطبان خود دارند، منتقل کند.

مهارت های روابط عمومی که توسط یک ماشین انجام نمی شود

اگرچه ممکن است با استفاده از هوش مصنوعی انجام دادن کوکی‌کاتر نسبتاً آسان باشد، اما متخصصان روابط عمومی – درست مانند کپی‌رایترها – می‌توانند همدلی و اصالت را به طرح‌های خود تزریق کنند تا دانش خود را هم در مورد برندی که نمایندگی می‌کنند و هم از روزنامه‌نگار در سمت گیرنده میدان، به نمایش بگذارند. به ویژه در مورد ضربات روزنامه نگاران و کارهای قبلی.

علاوه بر این، ارسال پست ها به دور از مسئولیت تنها متخصصان روابط عمومی است. ChatGPT نمی تواند جنبه های روابط عمومی را که نیاز به استراتژی جدی دارد، مانند ایجاد داستان های جدید برای متمایز ساختن مشتریان خود از رقبا، مرتبط کردن مشتریان خود با آخرین تحولات صنعت، پاسخگویی به بحران های داخلی در زمان واقعی، و ایجاد یک چرخش مثبت در اخبار منفی تکرار کند. برای حفظ شهرت مشتریان خود

فقط انسان‌ها می‌توانند روایت‌های قوی و منسجمی را که برای ایجاد ارتباط معنادار با مخاطبان لازم است، کنار هم بگذارند.

راه دیگر برای تقویت ارزش‌های حرفه‌ای‌های روابط عمومی، استفاده از یک نقص بزرگ ChatGPT است: ناتوانی آن در ترکیب آخرین داستان‌ها و رویدادها.

ChatGPT، حداقل به شکل امروزی، می تواند تنها اطلاعاتی را جذب کند که قبلاً برای مدتی در اینترنت وجود داشته است. این بدان معناست که متخصصان روابط عمومی می توانند با ارائه مداوم داستان های بسیار مرتبط بر اساس پیشرفت های جدید مرتبط با تخصص مشتریان خود، برتری در هوش مصنوعی کسب کنند.

سنجاق کردن مسیر خود به روایت‌های پرطرفدار به روزنامه‌نگاران می‌گوید که برای انجام تحقیقات خود وقت گذاشته‌اید و به خوبی از اهمیت جلوتر ماندن در بازی آگاه هستید.

چگونه از ChatGPT به نفع خود استفاده کنید

کپی‌رایترها و متخصصان روابط عمومی می‌توانند ChatGPT را به‌عنوان دستیار قابل اعتمادی ببینند که برای آسان‌تر کردن زندگی‌شان به‌طور چشمگیری طراحی شده است.

حتی باتجربه‌ترین نویسندگان نیز می‌توانند با فرسودگی و خستگی دست و پنجه نرم کنند، که می‌تواند بیان کردن افکار را در قالب کلمات دشوار کند. در چنین شرایطی، ChatGPT می‌تواند با نوشتن یک پاراگراف مقدماتی برای یک پست وبلاگ، به نویسندگان این فرصت را بدهد که خودشان پست را تمام کنند.

به طور مشابه، یک حرفه ای روابط عمومی می تواند از ChatGPT برای کشف روش جدیدی برای ساختار یک طرح یا عبارت یک خط موضوع ایمیل استفاده کند. هدف این است که از هوش مصنوعی برای جلوگیری از فرسودگی و کاهش کیفیت نوشتار خود استفاده کنید.

با توجه به این نکته، ChatGPT از نظر تئوری می تواند مشاغل جدیدی در ویرایش، تصحیح، بررسی واقعیت یا فقط افزایش ارزش یک قطعه تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کند. ChatGPT اغلب از نظر اطلاعات واقعی و به‌روز کوتاهی می‌کند، و راهی برای دانستن اینکه آیا داستان‌های آن درست هستند یا خیر. در واقع، وقتی از ChatGPT می‌خواهید قطعه‌ای با نقل‌قول تولید کند، نقل‌قول‌ها گاهی ساخته می‌شوند – یا به‌طور کلی نادرست هستند.

اینجاست که یک انسان وارد می شود. بخش عمده ای از محتوای یکنواخت می تواند توسط هوش مصنوعی تولید شود، و یک انسان می تواند حقایق و استنادها را بررسی کند تا مطمئن شود که محتوا از حقیقت دور نمی شود و به طور کامل برای ارسال بررسی می شود.

ChatGPT: دشمن یا متحد؟

اگر واقعاً توانایی‌ها و تعهدات ChatGPT را درک می‌کنید، این فناوری می‌تواند به عنوان یک شریک مفید و همچنین زنگ خطری برای کپی‌نویسان بازاریابی و متخصصان روابط عمومی باشد.

استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن می‌تواند باعث بهبود چشمگیر کیفیت نوشتن برای هر دو حرفه شود. اکنون که نویسندگان از خطر انجام حداقل‌ها آگاه هستند، محتوای آینده نزدیک می‌تواند معتبرتر، همدلانه‌تر و روشن‌تر از همیشه باشد.

تا زمانی که افراد به تقویت مهارت‌ها و روابطی که هم روابط عمومی و هم بازاریابی را تقویت می‌کنند، ادامه می‌دهند، هوش مصنوعی حداقل یک قدم عقب‌تر باقی می‌ماند و راه را برای موفقیت بیشتر انسان باز می‌کند.

منابع بیشتر در مورد نحوه استفاده از ChatGPT

آنجا هستی، ChatGPT؟ این من هستم، بازاریابی.

بررسی عمیق بازاریابی B2B در مبانی هوش مصنوعی، آینده و موارد دیگر: کریستوفر پن در مورد هوشمندی بازاریابی [Podcast]

آینده اکنون است: پنج حوزه رشد محتوای بازاریابی آینده نگر