چرا بلوغ بازاریابی باید در اولویت قرار گیرد

گوش کن

جدید! به مقاله گوش دهید

از زمان شروع همه گیری COVID-19 ، شرکت ها برای ارتباط داخلی و خارجی از استراتژی های دیجیتالی اقتباس کرده و بر آن تکیه کرده اند. بهترین برنامه های بازاریابی باید به شدت تغییر کند ، و همه ما باید از دیجیتالی شدن استفاده کنیم تا به عنوان مشاغل متصل شویم و زنده بمانیم.

اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که بخشی از شرکتی باشید که قبلاً شیوه های دیجیتالی و زیرساخت های دیجیتالی خود را راه اندازی کرده بود ، شاید تغییر صنعت تکان دهنده نبود. شاید بتوانید استراتژی خود را بدون هیچ ضرری ادامه دهید و به تعامل با مشتریان خود ادامه دهید.

با این حال ، همانطور که در یک سال و نیم گذشته به وضوح برجسته شده است ، همه شرکت ها از یک مکان برای حمایت از فناوری دیجیتال و پشتیبانی از فناوری شروع نمی کنند.

اینجاست که بلوغ بازاریابی مطرح می شود. با نگاهی صادقانه به آن نقطه شروع ، ما می توانیم عملکردهای دیجیتالی کاملاً بهینه را درک کرده و در عین ایجاد هم ترازی داخلی برنامه ریزی کنیم.


برای پیشرفت در محیط بازاریابی پس از COVID ، هر کسب و کار باید موقعیت خود را در مدل بلوغ بازاریابی ارزیابی کند ، سپس اقداماتی را برای بهبود موقعیت خود انجام دهد.

تعریف بلوغ بازاریابی

در ساده ترین تعریف ، بلوغ بازاریابی حرکت از رویکرد فروشنده محور به خریدار محور است. بازاریابان که در طیف سررسید پایین تر هستند تمرکز بیشتری بر پروژه دارند ، در حالی که کسانی که در انتهای بالاتر طیف سررسید قرار دارند محرکهای رشد استراتژیک هستند.


افزایش سطح بلوغ با افزایش سطح پیچیدگی و تخصص بازاریابی دیجیتال مطابقت دارد.

چارچوب های بلوغ بازاریابی به فرایندها ، تاکتیک ها ، فناوری ، داده ها و نتایج یک سازمان نگاه می کند تا درک کند که شرکت در آن طیف قرار می گیرد. بلوغ بازاریابی است نه بر اساس اندازه درآمد شرکت ، تعداد کارکنان ، سن شرکت یا تعداد ایمیل های ارسال شده.

دلایلی که ممکن است یک سازمان برای استفاده از مدل بلوغ بازاریابی انتخاب کند بسیار متفاوت است ، اما برای بسیاری ساده است: این به آموزش و هماهنگ سازی تیم ها و مدیریت داخلی و اطلاع از بودجه بلندمدت کمک می کند و انتظار رشد را ایجاد می کند.

جایی که شرکت شما در آن قرار دارد

سفر بلوغ بازاریابی دارای چهار مرحله است: ظهور ، تراز ، یکپارچه و بهینه سازی شده. در هر یک از آنها ، درجات مختلفی از پیچیدگی در استراتژی و تاکتیک های بازاریابی و همچنین اتخاذ فناوری های بازاریابی را خواهید یافت.

اگرچه سفر بلوغ بازاریابی روان است ، اما برای هر مرحله شاخص ها و نکات مشخصی وجود دارد:

  • در حال ظهور در این مرحله ، یک شرکت هیچ استراتژی دیجیتالی یا ادغام ابزار ندارد. یک مثال می تواند ارسال یکبار انفجار ایمیل برای ارتباطات اساسی با شخصی سازی نام و انجام گزارش داده های یکبار در ابزار ارسال ایمیل باشد.
  • هم راستا. این مرحله از فناوری بازاریابی اضافی مانند کمپین های خودکار برای تقسیم بندی لیست ها و زمان بندی پست های اجتماعی استفاده می کند. برخی از اطلاعات نمایه مشتری برای شخصی سازی ایمیل ها استفاده می شود ، اما ممکن است داده ها در CRM ادغام نشده باشند. گزارش داده ها هنوز در حال بررسی است و معمولاً فقط توسط کمپین ایمیل انجام می شود.
  • متحد. در این مرحله ، بازاریابی ایمیلی با CRM همراه با تجزیه و تحلیل ایمیل و سایر محتوای اجتماعی هماهنگ ادغام می شود. سازمانهایی که در مرحله یکپارچه هستند اغلب کمپین های ایمیل چند مرحله ای هدفمند را ارسال می کنند که منجر به یک اقدام خاص در وب سایت آنها می شود و از تجزیه و تحلیل زمان واقعی استفاده می کنند-البته هنوز هم توسط منبع مورد بررسی قرار می گیرند.
  • بهینه سازی شده در اینجا ، تلاش های بازاریابی دیجیتال شامل کمپین های هدفمند و تعاملات شخصی (به عنوان مثال ، از طریق chatbot) است. تجربه برند و پیام رسانی در تمام کانال های دیجیتالی ، از جمله ایمیل ، وب سایت ، تجارت الکترونیکی و رسانه های اجتماعی ، یکسان است. بینش داده ها از همه کانال ها در یک نمای کلی جمع آوری می شود.

حرکت به سوی بهینه سازی و بلوغ

در این مرحله از مقاله ، ممکن است متوجه شده باشید که شرکت و استراتژی بازاریابی شما آنجایی که شما می خواهید نیست. همچنین ممکن است از خود بپرسید که مراحل بعدی برای حرکت به سمت بهینه سازی چیست.

در نهایت ، شرکت های بهینه سازی شده سرمایه گذاری های قابل توجهی در بازاریابی دیجیتال انجام داده اند تا راهی برای مقیاس بندی استراتژی خود برای بازار با مشتریان و مشتریان بالقوه باشد.

اگر در مرحله بهینه بلوغ بازاریابی نیستید ، اما مایل به این هستید ، موارد زیر را در نظر بگیرید تا به استراتژی بازاریابی خود کمک کنید.

1. بر شخصی سازی تمرکز کنید

شخصی سازی باید برای همسویی بازاریابی در بین پرسوناها و مراحل سفر مشتری استفاده شود. شاید حتی در محیط COVID-19 بسیار مهمتر باشد ، شخصی سازی اطمینان می دهد که پیامهایی که از طریق سایر سر و صدای مصرف کنندگان دیگر مورد بمباران قرار می گیرند.

مردم ، از جمله تصمیم گیرندگان B2B ، زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی و ایمیل صرف می کنند تا قبل از این ، بنابراین شخصی سازی عمیق کلیدی است برای ملاقات با آنها در جایی که آنها با تجربیات تأثیرگذار و جذاب هستند.

2. ایجاد تجربیات سازگار با نام تجاری

شرکت هایی که می خواهند فرایندهای بازاریابی خود را بهینه کنند ، باید تجربیات و پیام های تجاری ثابت را در تمام کانال های دیجیتال ، از جمله ایمیل ، وب سایت ، تجارت الکترونیکی و رسانه های اجتماعی تأیید کنند. این ثبات اعتبار نام تجاری را افزایش می دهد و اعتماد مشتری را افزایش می دهد.

3. تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنید

مشاغل با بلوغ بازاریابی بهینه مرتباً از بینش داده برای اطلاع از استراتژی و تاکتیک ها استفاده می کنند.

سازمانها می توانند برای استفاده م dataثر از داده ها دو کار انجام دهند:

  1. داده ها را غنی و پاکسازی کنید
  2. آن را به یک نمای جامع بکشید

پاکسازی و غنی سازی اطمینان از داده ها دقیق و قابل اجرا است ، در حالی که جمع آوری آنها در یک دیدگاه جامع “تصویر کلی” استراتژی بازاریابی را نشان می دهد ، از جمله مواردی که به خوبی کار می کنند و مواردی که می توان آنها را بهبود بخشید.

چشم انداز امروز

این همه گیری همه سازمانها را مجبور به سازگاری کرده است. در نتیجه ، بسیاری از مشاغل پاسخگویی و انعطاف پذیری جدیدی پیدا کرده اند. در چشم انداز امروز ، این به معنی ارزیابی استراتژی های بازاریابی برای یافتن زمینه هایی است که می تواند به نفع مشتری و نتیجه نهایی بهینه سازی شود.

از آنجا که هیچ شغلی یکسان نیست و همه ما در مراحل مختلف بلوغ بازاریابی شروع می کنیم ، بازاریابان با یک چالش منحصر به فرد روبرو هستند. بازاریابانی که گام های فعالی را در جهت یک استراتژی دیجیتالی بهینه برداشته اند ، به جای زنده ماندن در محیط همه گیر ، موفق ترین ها را مدت ها پس از از بین رفتن همه گیری ثابت خواهند کرد.

منابع بیشتر در مورد بلوغ بازاریابی

مرحله بلوغ بازاریابی دیجیتال خود را تعیین کنید و سپس سطح آن را افزایش دهید

رویکرد تحول دیجیتال با طرز فکر بازاریابی

نردبان بلوغ شخصی سازی [Infographic]