چگونه می توان یک طرح حفظ مشتری B2B ایجاد کرد

گوش کن

جدید! به مقاله گوش دهید

افزایش مشتریان یکی از دغدغه های اصلی هر کسب و کاری است – به ویژه شرکت های B2B. اگر نتوانید از حفظ مشتری جلوگیری کنید ، نتیجه نهایی شما می تواند کاملاً خراب شود.

بهترین راه برای کاهش سر و صدا این است که یک برنامه قوی برای حفظ مشتری ایجاد کنید که هم مشتریان مهم فعلی را حفظ کند و هم زمینه های محکمی برای توسعه کسب و کار شما به شما می دهد.

چرا مشاغل B2B به برنامه حفظ مشتری نیاز دارند؟

افزایش مشتریان بخشی از مالکیت یک کسب و کار است ، بنابراین طبیعی است که مشتریان هر چند وقت یکبار ترک کنند. با این حال ، اگر این “هر چند وقت یکبار” به طور مکرر “تبدیل شود” ، می تواند شکاف بزرگی در توانایی شما برای اداره یک تجارت B2B موثر ایجاد کند.

بر اساس آمارهای اخیر ، در واقع ، هزینه های قابل پیشگیری سالانه 136 میلیارد دلار برای مشاغل هزینه دارد.


وقتی مشتریان شما خود مشاغل هستند ، شرط خوبی است که وقتی تصمیم گرفتند دیگر از راه حل شما استفاده نکنند ، به سراغ یکی از رقبای شما بروند.

با این حال ، یک برنامه خوب برای حفظ مشتری B2B در مورد دفاع نیست. یک استراتژی مناسب می تواند مشتریان شما را برای مدتی در آغوش یک رقیب قرار ندهد ، اما یک برنامه حفظ درجه یک باعث الهام بخشیدن به مشتریان شما می شود ، وفاداری را تقویت می کند و سر و صدا در اطراف نام تجاری شما ایجاد می کند.


در اینجا پیشنهاداتی برای ایجاد آن طرح ارائه شده است.

آموزش مشتری را در اولویت قرار دهید

همانطور که صاحبان مشاغل خوب درک می کنند ، سفر مشتری به محض توافق با خرید از شما متوقف نمی شود.

اگر مشتریان شما مجبور شوند از راه حل شما بدون درک کامل پتانسیل آن استفاده کنند ، به احتمال زیاد ناامید شده و تعجب خواهند کرد که برای چه هزینه ای پرداخت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که دلیل شماره 1 لغو خدمات ، عدم بازگشت سرمایه در سرمایه گذاری اولیه مشتری پس از خرید است.

این بدان معناست که آموزش و پرورش باید دقیقاً در مرکز فرآیند سوار شدن قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که مشتریان شما از پتانسیل راه حلی که به آنها فروخته اید آگاه هستند.

ویدئوهای توضیحی بسازید ، ایمیل های استقبال را برنامه ریزی کنید و از طریق ارتباط منظم مشتریان را از آخرین نسخه های محصول یا خدمات خود مطلع کنید.

شما می توانید بزرگترین راه حل B2B در جهان را داشته باشید ، اما اگر مشتریان شما در مورد پتانسیل آن اطلاعاتی ندارند ، احتمالاً با صدای بلند دنبال می شود. آموزش وفاداری به بار می آورد

منابع حل مسئله را ارائه دهید

هنگامی که یک کسب و کار روی راه حل شما سرمایه گذاری کرد ، سوالات زیادی از شما پرسیده می شود. این که آیا کسب و کار شما راه حل های SaaS ، محصولات فیزیکی یا مشاوره ارائه می دهد ، انتظار می رود که یک مشکل را برای مشاغل دیگر حل کند. بنابراین اگر مشکلی پیش آمد ، از شما انتظار می رود که به حل آن کمک کنید.

البته ، شما وقت کافی برای پرداختن به همه این مسائل به صورت شخصی نخواهید داشت ، بنابراین ایده خوبی است که منابعی ایجاد کنید که به مشتریان در حل مشکلات خود کمک کند.

یک بانک با محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید که به راحتی در دسترس مشتریان شما باشد تا آنها بتوانند هر زمان که مشکلی پیش آمد حل کنند.

هنگامی که مرکز دانش ویدئوها ، وبلاگ ها ، کتاب های الکترونیکی ، وبینارها ، تصاویر سفید و سایر منابع مفید را گردآوری کرده اید ، به مشتریان خود اجازه می دهید بدون نیاز به گرفتن دست آنها ، فضای موردنیاز خود را برای کاوش در محصول شما فراهم کنند.

گوش خود را به انگور انگور بسپارید

هنگامی که مشتریان تصمیم می گیرند دیگر مایل به همکاری با شما نیستند ، اگر از نزدیک تماشا کرده اید ، شگفت انگیز نخواهد بود. پرچم های قرمز همیشه برافراشته می شوند. با تلاش برای مراقبت از آنها ، می توانید از لغزش مشتری جلوگیری کنید.

پرچم های قرمز که باید نظارت کنید:

  • مشتریان شما مدتی است که به سیستم عامل شما وارد نشده اند
  • آنها به دنبال شرایط خدمات یا اطلاعات قرارداد بوده اند
  • سطح تعامل آنها با محصول شما در حال کاهش است

هنگامی که رفتار مشتری نشانه هایی از کاهش علاقه را نشان می دهد ، سعی کنید شخصاً تماس بگیرید تا ببینید چه کاری می توانید برای کمک به او انجام دهید. گاهی اوقات ساده ترین حرکت کافی است تا مشتری را از لبه پرتگاه عقب بکشد.

خدمات خود را شخصی کنید

امروزه مشتریان مشتاق ایجاد ارتباط هستند و دنیای B2B نیز تفاوتی با آن ندارد. هرچه مشتری بیشتر با شما و برند شما تعامل داشته باشد ، وفاداری مشتری قاطع تر خواهد شد.

سنگ بنای یک برنامه حفظ مشتری با کیفیت بالا حول ایجاد ارائه خدمات شخصی است. طرح های وفاداری ایجاد کنید ، پیام های شخصی ارسال کنید و محتوای مربوط به وضعیت خاص آنها را ارائه دهید.

ممکن است زیاد به نظر نرسد ، اما همه اینها به تجربه ای ارزشمند برای مشتری می افزاید ، که بسیار مهم است وقتی تصمیم گیرندگان متعددی در تجارت مشتری شما هستند که از محصول شما برای اهداف مختلف استفاده می کنند.

به حرف مشتریان خود گوش دهید

پس از سرمایه گذاری خون ، عرق و اشک های خود در یک تجارت ، وقتی مشتری بازخورد سازنده ای ارائه می دهد ، می توان به راحتی دفاع کرد. اما در این بازخورد جادویی وجود دارد که مشتریان را حفظ می کند.

همه ما عبارت “هر روز یک روز مدرسه است” را شنیده ایم ، اما گرفتن اطلاعات تنها اولین قدم است. در واقع باید استفاده کنید بازخورد به بهترین شکل ممکن

به مشتریان خود نشان دهید که چگونه پیشنهادات آنها را می پذیرید. با انجام این کار می توانید رابطه خود را با آنها از یک مشاغل ساده به یک مشارکت موثر ارتقا دهید.

ارتباطات را در اولویت قرار دهید

ارتباطات پایه و اساس مشارکت B2B است و ایجاد یک برنامه ارتباطی مطمئن باعث می شود که مشتریان شما از خدماتی که به آنها ارائه می دهید راضی باشند.

حتی اگر مشتریان شما از وضعیت موجود راضی هستند ، اما خوب است هر از گاهی با آنها ارتباط مجدد برقرار کنید.

البته ، این فقط مربوط به تشکیل جلسات برای بحث در مورد مسائل تجاری نیست. باید عمیق تر از این باشد: شما با انسانهای آن شرکت در ارتباط هستید.

هنگامی که توانستید یک رابطه ارگانیک و دوستانه ایجاد کنید ، می توانید راه های جدیدی برای تقویت اعتماد آنها ، حل مشکلات در حال ظهور و افزایش فروش و فروش متقابل پیدا کنید.

به مشتریان ارزش خود را یادآوری کنید

در روابط B2B ، احساسات همیشه کمی بالاتر از حد معمول خواهد بود. هر کس برای کسب و کار خود بهترین ها را می خواهد ، بنابراین صاحبان ، مدیران و کارکنان طبیعتاً از شرکای خود انتظار دارند که برای بالاترین استانداردها تلاش کنند.

به همین دلیل است که به مشتریان B2B خود یادآوری می کنید که چقدر برای مشارکت آنها ارزش قائل هستید یک ابزار قدرتمند است. هر بار که با مشتری تماس می گیرید فرصتی برای برانگیختن ، لذت بردن و ارائه بهترین خدمات در کلاس مشتری است. این رویکرد باید در DNA کسب و کار شما حک شود.

هر بار که با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید ، باید به دنبال تقویت دلیل انتخاب آنها برای همکاری با شما در محل باشید. همیشه جایی برای یک نشانه کوچک قدردانی وجود دارد وقتی که آنها انتظارش را ندارند: کوپن ، ارتقاء خدمات رایگان و مواردی از این دست به مشتریان شما نشان می دهد که چقدر به ایمان مداوم آنها به شما اهمیت می دهید.

* * *

البته ، لیست تاکتیک های برنامه حفظ مشتری در این مقاله یک فهرست جامع نیست. بسته به صنعت شما و شیوه های تعامل با مشتریان ، به این فکر می کنید که چگونه می توانید حفظ مشتری را تقویت کنید.

با این حال ، با شروع پیشنهادات موجود در این قسمت ، شما پایه و اساس خوبی خواهید داشت که بر اساس آن شرکت خود را توسعه داده و اطمینان حاصل کنید که بهترین مشتریان شما در کنار هم خواهند بود.

منابع بیشتر در مورد برنامه های حفظ مشتری

حفظ مشتری: چگونه می توان چرخه عمر مشتری B2B خود را ارزیابی و بهبود بخشید

نحوه پیدا کردن (و حفظ) مشتریان یک محصول اشتراک: وندی کانل از Storyblocks در بازاریابی هوشمند [Podcast]

قمار با حفظ مشتری را متوقف کنید [Infographic]