کالی لینوکس و ارتباط آن با سرور های مجازی

 

کالی لینوکس و ارتباط آن با سرور های مجازی

از مهم ترین سیستم عامل های توزیع Debian می توانیم به کالی لینوکس اشاره داشته باشیم که ارائه آن همراه با ابزارهای نصب شده بسیار زیادی است. هدف از طراحی این سیستم عامل موارد مختلفی بوده که از مهم ترین آن ها می توانیم به بررسی های امنیتی و هک های اخلاقی اشاره داشته باشیم. سوالات مختلفی ممکن است در رابطه با این سیستم عامل برای شما به وجود بیاید که در ادامه این مطلب به بررسی رایج ترین آن ها خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای این مطلب دنبال کننده ما باشید. این سیستم عامل را می توان بر روی سرور مجازی نیز نصب کرد و از مزایا و قابلیت های آن بهره مند شد.

کالی لینوکس چیست؟

اولین بخشی که باید به بررسی آن بپردازیم این بوده که اصلا Kali linux چیست. اگر کلمه لینوکس را به کار بگیرید، بدین معناست که درباره کلیت سیستم عامل لینوکس صحبت می کنید. تمامی سیستم عامل هایی که لینوکس به خود اختصاص داده، همراه با توزیع های گوناگونی است. همچنین توزیع و پشتیبانی از آن ها نیز توسط یک شرکت به خصوص است. همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین توزیع های لینوکس، Kali linux است. نسخه امنیتی از سیستم عامل لینوکس تحت عنوان Kali linux شناخته شده است. برای اینکه نفوذ امنیتی تست شود، این توزیع لینوکسی طراحی شد. همراه با این توزیع اپلیکیشن های گوناگون امنیتی و افزونه های متنوع نیز ارائه می شوند و می توان از این سیستم عامل برای موارد زیر بهره برد:

·        تست نفوذ

·        مهندسی معکوس

·        تحقیقات امنیتی

توسعه کالی لینوکس توسط شرکت امنیت اطلاعات تحت عنوان offensive security بوده و اولین نسخه آن در سال 2013 به افراد معرفی شد.

چه کسانی از Kali linux استفاده می کنند؟

از دیگر سوالاتی که برای افراد به وجود می آید این بوده که چه کسانی می توانند از این توزیع امنیتی استفاده کنند. می توانیم اینطور بیان کنیم که Kali linux یکی از منحصر به فردترین سیستم عامل های امنیتی به حساب می آید که می تواند توسط تمامی افراد مورد بهره وری قرار بگیرد. برای اینکه نقطه ضعف های امنیتی را مشخص و سپس برای حل مشکل آن ها اقدام کرد، می توان از کالی لینوکس نهایت بهره را برد. از جمله افرادی که می توانند از این سیستم عامل بهره ببرند، شامل گزینه های زیر می شوند:

·        مدیران امنیتی؛ این مدیران این مسئولیت را بر عهده دارند تا از داده های و اطلاعات سازمان نهایت محافظت را به عمل بیاورند

·        مدیران شبکه؛ این دسته از افراد نیز مسئولیت نگهداری از امنیت شبکه های سازمان را بر عهده دارند. برای رصد کردن فعالیت های شبکه می توان از این ابزار نهایت بهره و استفاده را برد

·        اپراتورهای تست نفوذ نیز می توانند از این سیستم عامل استفاده کنند؛ این افراد به بررسی امنیت پلتفرم ها پرداخته و محیط پیرامون را نیز مورد بررسی قرار می دهند

·        از دیگر افرادی که می توانند از Kali linux استفاده کنند شامل مواردی همچون افسران امنیت در سازمان های بزرگ، هکرهای کلاه سفید، هکرهای کلاه سیاه و هکرهای کلاه خاکستری می شوند

ابزارهای کالی لینوکس شامل چه مواردی می شوند؟

بیشتر از 600 ابزار تست نفوذ همراه با این سیستم عامل عرضه می شوند. هر کدام از این ابزارها این قابلیت را دارند تا ویژگی های مختلفی را از خود به نمایش بگذارند. دسته بندی هایی که این ابزارها دارند، شامل موارد زیر می شوند:

·        جمع آوری اطلاعات

·        تحلیل نقاط ضعف

·        حملات بیسیم

·        اپلیکیشن های وب

·        ابزار های اکسپلویت

·        تست استرس

·        ابزارهای Forensics

·        Sniffing  و Spoofing

·        حملات بازیابی رمز

·        بررسی دسترسی ها

·        مهندسی معکوس

·        نفوذ سخت افزاری

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با کالی لینوکس که یکی از بهترین سیستم عامل های توزیع Debian به حساب می آید، آشنا کنیم. این سیستم عامل توانسته ابزارهای مختلفی را به خود اختصاص دهد و توسط مدیران و هکرهای مختلف به منظور ایجاد امنیت بیشتر مورد استفاده و بهره وری قرار بگیرد.

آدرس آپارات و توییتر مارا دنبال کنید.