جدید! به مقاله گوش دهید
یک بازاریاب دیجیتال می داند که تبلیغات آنلاین برای استراتژی یک شرکت برای جذب مشتریان جدید حیاتی است. یافتن مخاطب مناسب، چه از طریق تبلیغات گوگل، یک کمپین فیس بوک یا یک وبلاگ مرتبط با صنعت، می تواند تفاوت ایجاد کند. تبلیغات آنلاین با سرعت در حال رشد است: فقط در سال 2020 378 میلیارد دلار هزینه شده است و انتظار می رود تا سال 2024 این هزینه به 646 میلیارد دلار برسد.
در سالهای گذشته، بسیاری از تبلیغات دیجیتال متکی به اطلاعات به دست آمده از کوکیهای شخص ثالث بود که دادههای مرور در سطح کاربر را جمعآوری میکرد. اما اکنون، اینترنت به سمت آینده ای بدون کوکی حرکت می کند. و این بر نحوه تبلیغات شرکت ها تأثیر می گذارد.
بازاریابان باید مراقب باشند که هزینه هایشان به کجا می رود. پستهای هدف موفقیت کمپین بهطور مداوم جابهجا میشوند، بنابراین میتوان از دلارهای خرج شده تبلیغات سوء استفاده کرد – به طوری که تا ۷۴٪ از کل هزینههای رسانهای هدر میرود. طبق اعلام فدراسیون جهانی آگهی دهندگان، دلارهایی که به طور خاص به دلیل کلاهبرداری تبلیغاتی از دست می روند تا سال 2025 در سطح جهان از 50 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.
کلاهبرداری تبلیغاتی همیشه آشکار نیست
فوری ترین پیامد تقلب، هدر رفتن بودجه تبلیغاتی بدون نتیجه است. اما میتواند پیامدهای نادیدهای نیز داشته باشد: اگر دادههای گزارشدهی در نتیجه کلیکها یا برداشتهای نادرست، مملو از اعداد متورم باشد، میتواند معیارهای عملکرد را منحرف کند و به بازاریابان احساس نادرستی از آنچه در تبلیغاتشان کار میکند، بدهد.
تقلب همچنین می تواند بر برنامه ریزی کمپین آتی تأثیر منفی بگذارد. اگر بازاریابان بر اساس معیارهای کمپین منحرف شده تصمیمات مربوط به هزینه تبلیغات را در آینده بگیرند، در نهایت می توانند در کمپین هایی سرمایه گذاری کنند که برای موفقیت تنظیم نشده اند و به طور بالقوه منجر به هدر رفتن هزینه های تبلیغاتی بیشتر می شود.
اما موضوع فراتر از جبران خسارات ناشی از بازیگران بد است. جایی که تقلب می تواند واقعاً به یک شرکت آسیب برساند، اتلاف ساعات نیروی کار است. اگر یک مجرم سایبری کلیکها را تزریق کند یا درگیر پر کردن پیکسلها شود، این احتمال وجود دارد که فردی در تیم فروش به جای بستن معاملات فعال، زمان خود را صرف تعقیب سرنخهای بیکیفیت کرده باشد.
هرچه کسبوکارها بیشتر برای تبلیغات دیجیتال هزینه کنند، ضرر بیشتری خواهند داشت. تشدید مشکل خود بازیگران بد این است که برخی از بازیگران محبوب تبلیغات متهم شدهاند که آگاهانه دسترسی بالقوهای را که تبلیغات در پلتفرمهایشان ارائه میکنند، به اشتباه، یا به دلیل حسابهای تکراری، رباتها یا مشکلات ابزارهای اندازهگیری مختلف، به اشتباه معرفی میکنند.
مجرمان باهوشتر و طرحهای پیچیدهتر به این معنی است که شرکتها باید بدانند بازیگران بد چگونه از پلتفرمهای رسانهای و فروشندگان شخص ثالث برای یافتن هرگونه خلأ احتمالی سوء استفاده میکنند.
پنج تاکتیک مورد استفاده در تقلب در تبلیغات دیجیتال
بازاریابان و رهبران تجاری باید در مبارزه با تقلب در تبلیغات، از جمله پنج تاکتیک متداول متقلبانه زیر، هوشیار باشند.
1. پر کردن کوکی
پر کردن کوکی ها به طور موثر یک مرورگر را با کوکی های ردیابی وابسته متعدد “مجموعه” می کند، بنابراین اگر یک بازدیدکننده به وب سایتی با کد وابسته مراجعه کند، ابرداده منتقل می شود. از این رو، یک برنامه بازاریابی وابسته بازرگان به بازیگر بد اعتبار میدهد، و باعث ایجاد سوءانتصاب میشود که میتواند هزینه تبلیغات را مصرف کند و به شرکتهای وابسته آسیب برساند، زیرا نهادی که مرتکب تقلب میشود، سرنخها و فروشها را میدزدد.
مجرمان سایبری میتوانند یک سایت را ربوده و آن را به پاپآپ غیرقانونی خود تبدیل کنند – یا یک پاپ آپ موجود را با بدافزار آلوده کنند که وقتی سایت باز میشود، شرکای وابسته را با کلیکهای ارواح پر میکند.
یکی دیگر از روشهای رایج برای کوکیها از طریق جاوا اسکریپت است: پنجرهای باز میشود که به کاربران اطلاع میدهد «جاوا اسکریپت بهروز نیست» و از آنها میخواهد نسخه جدیدی را دانلود کنند. فشار دادن کدهای مخرب بین تغییر مسیرها آسان است.
2. جعل دامنه
جعل دامنه ایجاد وب سایتی است که شبیه سایت مشهور و ارزشمندتر دیگری است. با ایجاد یک نسخه نادرست از یک سایت، مجرمان سایبری تبلیغ کنندگان را فریب می دهند تا بر اساس نام، حق بیمه پرداخت کنند، علی رغم اینکه ترافیک تبلیغاتی با اعتبار دامنه مطابقت ندارد.
اگر یک فروشنده شخص ثالث نرخ تبلیغاتی ارائه می دهد که برای درست بودن آن خیلی خوب است، باید به دنبال دو پرچم قرمز باشید:
- هزینه به ازای هر مایل (CPM) برای یک سایت سطح بالا بسیار پایین است
- مالک دامنه فضای تبلیغاتی را در حراج بلادرنگ (RTB) نمی فروشد
یک دامنه رده بالای جعلی میتواند موجودیهای نمایشی را در مبادلات تبلیغاتی متعدد و همچنین تبلیغات ویدیویی در سایر صرافیها قرار دهد – حتی اگر فروشنده جعلی تبلیغات ویدیویی برنامهریزی شده را نفروشد. این به کلاهبرداران اجازه میدهد با ادعای اینکه موسسهای نیستند، مبالغ هنگفتی کسب کنند، در حالی که شرکتها عاقلتر نیستند.
3. روی تزریق کلیک کنید
مجرمان سایبری بدافزاری را روی دستگاههای کاربر قرار میدهند که روی تبلیغات در کانالهایی مانند گوگل یا فیسبوک کلیک میکنند که هزینهها را افزایش میدهد. یک دستگاه آلوده به عنوان “بات نت” شناخته می شود. یک توسعه دهنده یک برنامه ناخواسته می سازد که بارگیری پس زمینه را تسهیل می کند. این برنامه به طور مداوم روی تبلیغات وابسته شخص ثالث کلیک می کند، که برای برنامه درآمد کسب می کند، اما برای کسب و کارها هزینه دارد.
تزریق کلیک به اشکال مختلفی مانند والپیپرهای با تغییر خودکار یا چراغ قوه وجود دارد. این برنامه بی ضرر به نظر می رسد و معمولاً در یک فروشگاه برنامه به صورت رایگان در دسترس است. کاربران اندروید به ویژه در معرض خطر این نوع کلاهبرداری به دلیل «نصب پخشهای»شان هستند که سیگنالهایی هستند که توسط برنامههایی ارسال میشوند که بهطور خودکار بهروزرسانی میشوند.
اگر مدل هزینه به ازای نصب باشد، برنامه مخرب به نصب و نصب مجدد ادامه میدهد، که نشان میدهد تبلیغکننده پول زیادی را صرف تبلیغات بنری میکند که قرار بود داخل برنامه باشد تا کاربران بهطور کلی ببینند. در عوض، برنامه بارها و بارها اجرا میشود و برای آنها هزینه زیادی در بر دارد در حالی که هیچ کاربر واقعی کلیک نمیکند.
4. پر کردن پیکسل
Pixel-stuffing یک منطقه 1×1 را در یک سایت می گیرد و چندین آگهی را در پس زمینه پنهان می کند. این امر از برنامه های بازاریابی مبتنی بر برداشت از طریق تعامل ناآگاهانه کاربران با وب سایت استفاده می کند و مجرم سایبری اعتبار برداشت را به دست می آورد.
پر کردن پیکسل در صفحات موبایلی اتفاق میافتد که تبلیغات آنقدر کوچک است که اکثر کاربران حتی آن را نمیبینند، اما همچنان به عنوان یک نمایش مشاهده شده به حساب میآیند. به دلیل آن استراتژی “در دید ساده”، تقلب را می توان بیش از یک بار در صفحه وب تکرار کرد.
5. ژئوماسکینگ
بسته به سایت و موقعیت قاره ای، کمپین ها بودجه های متفاوتی دارند. آنچه مردم ممکن است مایل به خرج کردن در کالیفرنیای جنوبی باشند، ممکن است آماده نباشند در ساکرامنتو خرج کنند. پوشاندن جغرافیایی با جعل یک آدرس IP که قیمت را بالا می برد، مکان سرنخ تولید شده را پنهان می کند و باعث می شود لید با ارزش تر به نظر برسد تا مجرم بتواند هزینه بیشتری از تبلیغ کنندگان دریافت کند.
یک مجرم سایبری میتواند حتی مناطق مرفهتر یک شهر را تجزیه کند و با تعویض مکان، نرخ تبلیغات را بر اساس آن جمعیتشناسی قرار دهد. اگرچه این شرکت فکر میکند که یک کاربر نهایی با دلار بالا پیدا میکند، اما میتواند فردی با درآمد قابل تصرف کمتری را جذب کند که هدف مناسبی برای قیمت محصولش نیست.
شرکت ها می توانند با استفاده از هوش رسانه ای با مشکلات مبارزه کنند
چگونه شرکت ها می توانند با تقلب در تبلیغات دیجیتال و بسیاری از چالش های دیگر در چشم انداز تبلیغات رسانه ای مقابله کنند؟
Media Intelligence، پلتفرم برنامهای تحلیل رسانه PwC، تراکنشهای رسانهای را یکپارچه میکند و آنها را در یک پلتفرم تجزیه و تحلیل میکند، بنابراین میتوانید به پویایی کمپین سریعتر واکنش نشان دهید و حوزههای اتلاف و کلاهبرداری را شناسایی کنید. میتوانید تفکیک از کجا کلیکها و نحوه عملکرد کمپینها در سطح ریز را ببینید.
هوش رسانه ای دید قدرتمندی را به بخش های متفاوت سرمایه گذاری های رسانه ای دیجیتال و برنامه ای ارائه می دهد.
اگر میخواهید در مورد اینکه چگونه هوش رسانهای میتواند به شرکت شما در مبارزه با تقلب در تبلیغات کمک کند، بیشتر بدانید، برای برنامهریزی نمایشی اینجا را کلیک کنید.