معرفی 5 نوع از زیباترین گل‌های کاکتوس برای محل کار و منزل

 

جوجه‌تیغی هایی از جنس گیاه! گل کاکتوس (Cactaceaeاز گونه ی کاکتوسان، راسته‌ی میخک سانان، گیاهی گوشتی و خاردار است. این گیاه جزء گیاهان دو لپه ای جدا گلبرگ شمرده می شود. میل کمی به آب دارد و نسبت به خشکی بسیار مقاوم است.

 

در این مقاله قصد داریم با انواع گونه‌های این گیاهان صبور آشنا شویم و طریقه نگهداری و تکثیر آن را بیاموزیم. اگر شما هم جزء علاقه مندان این گیاه شگفت انگیز و خاردار هستید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

گل کاکتوس صورتی

عکس گل کاکتوس

 

همین‌طور اگر شما عزیزان قصد این را دارید که از تأثیرات گیاهان محل کار نیز مطلع شوید، می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

 

معرفی گل کاکتوس، گیاه مقاوم خانگی

 

گل کاکتوس ابتدا در نواحی شمال، جنوب و مرکز آمریکا رشد می کرد. ولی به سرعت پرورش آن در بسیاری از نقاط دنیا، به خصوص مناطق گرم و خشک رونق گرفت. این گیاه از تیره ی کاکتوسیان  و جزء گونه ی میخک سانان محسوب می شود.

 

یک گیاه بسیار مقاوم و گوشتی که اغلب بدنه ی آن را تیغ و خار پوشانده است. این گیاه زیبا و ظریف یک گیاه زینتی در انواع بسیار متنوع و مختلف است.

 

آب را در ساقه و برگ خود ذخیره می کند تا زمان کم آبی از این ذخیره استفاده کند. بنابراین اگر فراموش کردید مدتی آن را آبیاری کنید نگران نباشید.

 

گل کاکتوس 

 

خانواده ی کاکتوس ها در سه گروه پرسکیه (Pereskia)، اوپنسیه (Opuntia) و کاکتاسه (cactaceae) طبقه بندی می شود. تفاوت اصلی این سه گروه در ظاهر و ژنتیک آن است. دسته ی اول دارای برگ هستند و خاصیت روندگی دارند و دارای آرئول هستند.

 

دسته‌ی دوم برگ های موقتی دارند که بر اثر افزایش سن گیاه و رطوبت کم سریع می ریزد. دسته ی سوم که گروه بزرگتری از گل کاکتوس را در بر می گیرد، اصلا برگ ندارند.

 

این گیاه جالب میوه ی با ارزشی نیز دارد. میوه ای بسیار مقوی با طبعی گرم. کشور مراکش در حال حاضر یکی از بزرگترین کشور های صادر کننده ی میوه کاکتوس است.

 

میوه ی این گیاه باید به خوبی رسیده باشد تا قابل استفاده باشد، زیرا چیدن میوه به شکل کال باعث می شود، خارها به راحتی از آن جدا نشوند. طعم میوه کاکتوس  ما بین آناناس و انبه است.

 

گل کاکتوس در کنار زیبایی منحصر به فرد خود، عصاره گل کاکتوس دارای فواید بسیاری است که در جدول زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

 

فواید درمانی گل کاکتوس

ضد التهابی

ضد دیابت

آنتی اکسیدان

جلوگیری از اعلام پیری

حفظ رطوبت پوست

آنتی اوکروجنیک

 

 گل کاکتوس

 

نکات مراقبتی جهت شاد نگه داشتن گل کاکتوس

 

نگهداری کاکتوس سخت نیست، اما منحصر به فرد است. درست مانند خود گل کاکتوس! چند نکته ی مهم جهت مراقبت از این گیاه زیبا را با هم مرور می کنیم که برای نگهداری در منزل بسیار حیاتی می‌باشد.

 

1) نکته‌ی اول:

 

اولین نکته مکان زندگی آن هاست. با توجه به اینکه این گیاه بومی مناطق بیابانی و گرم و خشک است. عاشق نور خورشید است. با این حال مراقب باشید نور مستقیم خورشید می تواند آن ها را بسوزاند. گل کاکتوس را در نور روشن نگهداری کنید.

 

اگر کاکتوس شروع به زرد یا قهوه ای شدن از سمتی که نور خورشید به آن می تابد کرد. آن را به جای خنک تر منتقل کنید.

 

2) نکته دوم:

 

آبیاری گل کاکتوس است. درست است که این گیاه، بومی مناطق بیابانی است اما به آب نیاز دارد. آبیاری منظم کاکتوس بسیار مهم است. اگر گیاه کاکتوس در معرض گرمای زیاد است می توانید هر هفته به آن آب دهید.

گل کاکتوس

 

فقط دقت کنید فاصله ی آبیاری به گونه ای باشد که خاک گلدان خشک شده باشد، این امر از پوسیدگی ریشه و لبه های پایینی گیاه جلوگیری می کند.

 

3) نکته سوم:

 

ماسه حیاتی ترین نیاز گل کاکتوس است. ماسه ی استفاده شده برای خاک این گیاه بهتر است، رودخانه ای و عاری از نمک و آهک باشد. بنابراین قبل از استفاده بهتر است یک بار شسته شود. همچنین می توان از پیت ماس های مناسب در ترکیب خاک گلدان استفاده کرد.

 

ورمی کمپوست نیز می توان استفاده کرد اما حداکثر به میزان 10 درصد، زیرا استفاده ی زیاد باعث پوسیدگی ریشه می شود.

 

تکثیر گل کاکتوس در منزل

 

گل کاکتوس به روش های مختلفی مانند قلمه زدن، پیوند زدن، پاجوش و کاشت بذر تکثیر می شود. متداول ترین روش تکثیر کاکتوس قلمه زدن است که به اختصار آن را توضیح می دهیم.

 

بهتر است از قلمه هایی استفاده کنید که سطح تماس کمتری با گیاه دارند. از کندن قلمه های قسمت پایه ی گیاه بپرهیزید زیرا این قسمت به دلیل  ذخیره ی زیاد آب باعث پوسیدگی گیاه مادر می شود.

 

تکثیر گل کاکتوس 

 

برگ های انتهایی پایین را بگیرید و با حرکت آرام به سمت بالا و پایین از گیاه مادر جدا کنید. یک روز زمان دهید تا محل برش خشک شود. سپس با فاصله ی مناسب درون خاک بکارید به گونه ای که موقع آبیاری آب روی برگ ها نریزد.

 

قلمه ها را در نور غیر مستقیم قرار دهید. آبیاری نکنید مگر هفته ای در حد چند قطره بر روی خاک آن باشد. به مرور جوانه های کوچک شروع به رشد می کنند. با مشاهده ی جوانه ها می توانید روند آبیاری را شروع کنید.

 

معرفی انواع گل کاکتوس

 

دنیای گل کاکتوس، دنیای متنوعی است. انواع کاکتوس در اندازه، شکل و رنگ های مختلف وجود دارد. ما تنها چند نمونه ی بارز که بیشتر به عنوان گل آپارتمانی و زینتی نگهداری می شود را نام می بریم.

 

1) آکانتوکالیسیوم گلاسیوم (Acanthocalycium glaucum):

 

کوچک و کروی شکل است و حداکثر تا 15 سانتی متر رشد می کند. 

 

گل کاکتوس گلاسیوم

2) آکانتوکالیسیوم تیونانتوم (Acanthocalycium thionanthum):

 

از نوع گلدار است. کروی شکل، به همراه تیغ های زیبا.

گل آکانتوکالیسیوم

 

 

3) کاکتوس میوه بلوطی (Ariocarpus confuses):

 

این نوع 2 تا 16 سانتی متر قادر است رشد کند و گل های صورتی می دهد.

 

کاکتوس میوه بلوطی 

4) آریوکارپوس الفانتیدنس (Ariocarpus kotschoubeyanus subsp. Elephantidens):

 

کاکتوس کوچک و حساسی است با گل های ستاره ای ریز.

 

گل کاکتوس آریوکارپوس الفانتیدنس 

5) کاکتوس اختری (Ariocarpus lloydii):

 

نوعی کاکتوس گلدار است.

گل کاکتوس اختری

 

جمع‌بندی

گل کاکتوس نوعی گیاه بی دردسر است که به راحتی می توان از آن نگهداری کرد. انواع بسیار متفاوتی دارد که برخی از آن ها در صورت دریافت نور کافی گل های بسیار زیبا، در رنگ های مختلف می دهند. علاقه ی زیادی به نور خورشید دارد.

گیاهی بسیار مقاوم است که به آبیاری کمی نیاز دارد. بنابراین خرید کاکتوس گزینه ای ایده آل برای داشتن گیاهی زیبا و زینتی با هر میزان بودجه ای است که توصیه می شود. چرا که حق انتخاب بسیار زیادی دارید. به راحتی می توانید این گیاه زیبا را در هر اندازه و شکلی تهیه کنید.

نکته ی قابل توجه دیگر قیمت کاکتوس است. شما می توانید با کمترین مبلغ یک گلدان کوچک از آن را بخرید. حتما نظرات خود را با ما در اشتراک بگذارید.