چگونه ChatGPT جستجو و بازاریابی را تغییر خواهد داد

گوش بده

جدید! به مقاله گوش دهید

زمانی که OpenAI ChatGPT را در نوامبر 2022 راه اندازی کرد، آینده بازاریابی و جستجو بلافاصله تغییر کرد. کاربران از توانایی ابزار هوش مصنوعی (AI) در تعامل طبیعی با کاربران و ارائه پاسخ های دقیق به سوالات پیچیده شگفت زده شدند.

تنها در پنج روز، میلیون‌ها کاربر را جذب کرد – کاری که Spotify، Facebook و Instagram ماه‌ها طول کشید تا به انجام برسانند.

بسیاری از مردم شروع به تعجب کردند که آیا ChatGPT و سایر ابزارهای مولد هوش مصنوعی – به لطف توانایی آنها در ارائه پاسخ های قوی که نیازی به کلیک های متعدد کاربران ندارد – از ابزارهای جستجوی سنتی پیشی خواهند گرفت.

رقبا به سرعت متوجه شدند. گوگل یک “کد قرمز” اعلام کرد و به سرعت Bard، ابزار هوش مصنوعی خود را راه اندازی کرد. مایکروسافت با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در OpenAI پاسخ داد تا Microsoft Azure را به ارائه‌دهنده انحصاری ابری ChatGPT تبدیل کند و این ابزار را در موتور جستجوی Bing خود بگنجاند.

تنها در عرض چند ماه، مشخص شد که ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT می توانند به طور بالقوه اختلالات گسترده ای در بازاریابی و جستجو ایجاد کنند.

اما چند سوال کلیدی باقی می ماند: آیا ChatGPT جایگزین بازاریابان خواهد شد؟ آیا واقعاً به گوگل پایان خواهد داد؟ و چگونه بازاریابان می توانند از فناوری جدید استقبال کنند؟

آیا هوش مصنوعی برای مشاغل ما می آید؟

یکی از برجسته‌ترین نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی، تأثیر بالقوه آن بر اشتغال است، اگر واقعاً بتواند کارآمدتر و با هزینه‌ای به میزان قابل توجهی نسبت به انسان‌ها کار کند.

انتشار ChatGPT بر این نگرانی ها تاکید کرد. با این حال، تأثیر آن بر بازاریابی بسته به وظیفه، می تواند بسیار متفاوت باشد.

کپی و تولید خلاق

بسیاری از کاربران ChatGPT از توانایی این ابزار برای تولید فوری محتوای نوشتاری (نسبتا) با کیفیت بالا در مورد هر موضوعی با یک دستور ساده شوکه شدند. بازاریابان به سرعت مفاهیمی را که برای جستجو وجود دارد کلید زدند زیرا بخش بزرگی از SEO شامل محتوای نوشتاری است.

همانطور که فناوری توسعه می یابد، ابزارهایی مانند ChatGPT به طور بالقوه می توانند مقالاتی در مقیاس تولید کنند بدون اینکه نیازی به ارتشی از کپی رایترهای انسانی داشته باشند.

در حال حاضر، ChatGPT برای پشتیبانی از تولید خلاق با تولید طرح‌های کلی و سایر اشکال محتوا که انسان‌ها سپس آن را تغییر می‌دهند، عمل می‌کند. در کوتاه مدت، ابزارهای هوش مصنوعی احتمالاً می‌توانند جایگزین افرادی شوند که محتوای متمرکز بر سئو بسیار قابل تکرار می‌نویسند.

بازاریابی موتورهای جستجو

تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) کمی متفاوت خواهد بود، در درجه اول به دلیل انگیزه های رقابتی در مورد جستجو. در اینجا دلیل آن است:

تصور کنید شما یک بازاریاب هستید که می‌خواهید 25 دلار برای تبلیغاتی خرج کنید که 100 دلار درآمد ایجاد می‌کند، که بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) 4.0 است. اگر این شرایط را به ابزارهای هوش مصنوعی گوگل بسپارید، انگیزه آنها این است که تا حد امکان برای دریافت کلیک هزینه کنند. به عبارت دیگر، اگر به گوگل بگویید می خواهید ۲۵ دلار خرج کنید، تمام ۲۵ دلار را خرج می کند.

انسان ها انگیزه های متفاوتی دارند. آن‌ها هدف ROAS را در نظر می‌گیرند و چندین گزینه را برای کشف کارآیی‌ها هدف قرار می‌دهند، زیرا انگیزه آنها این است که تا حد امکان کمتر برای کلیک هزینه کنند. تحت این شرایط، آزمایش می‌تواند منجر به ROAS پایین‌تر شود و سود بیشتری را به تبلیغ‌کننده برساند.

چنین تنشی به این معنی است که داشتن حامیان انسانی که در فضای SEM کار می‌کنند همیشه منفعتی خواهد داشت، زیرا حضور آنها سود هزینه‌ای قانع‌کننده دارد.

سوالات بزرگ در مورد جستجو

اگرچه ChatGPT ممکن است در نهایت جایگزین برخی از نقش های بازاریابی شود، ظرفیت آن برای پیشی گرفتن از جستجو محدود است، بیشتر به دلیل مسائل مربوط به کسب درآمد و قابلیت اطمینان.

هزینه های تکنولوژی بالا

در این مرحله، فناوری پیچیده ChatGPT، کسب درآمد از پلتفرم از طریق تبلیغات پولی را مقرون به صرفه می کند.

بر اساس برخی تخمین‌ها، هزینه‌های قدرت محاسباتی ChatGPT به میزان ۱۰ برابر بیشتر از جستجوی سنتی مبتنی بر کلیدواژه است. این بدان معناست که گوگل و مایکروسافت – اگر زمانی سعی در کسب درآمد از ربات‌های چت خود داشته باشند – باید قیمت‌های کلیک بسیار بالایی را برای جبران هزینه‌های محاسباتی تعیین کنند.

همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربران دنیای واقعی بیشتر از طریق یک ربات چت تبدیل شوند تا از طریق نوار جستجو.

نگرانی های دقت

یکی دیگر از چالش های مهم ChatGPT قابلیت اطمینان آن است. هنگامی که گوگل نتایج جستجو را ارائه می دهد، کاربران از صحت اطلاعات اطمینان بالایی دارند زیرا می توانند نتایج را اسکن کنند و از قضاوت خود برای تصمیم گیری اینکه کدام منبع اطلاعاتی به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت دارد، استفاده کنند.

این موضوع برای ChatGPT صادق نیست. بسیاری از کاربران مواردی از ارائه نتایج نادرست، جانبدارانه یا حتی خصمانه از سوی این ابزار را گزارش کرده اند.

بدون ابزار منبع یابی مناسب، یک ربات چت می تواند منبع اطلاعات نادرست قدرتمندی باشد و کل اخلاق جستجو را تضعیف کند.

چیزهایی که مردم درباره آن صحبت نمی کنند (هنوز)

یکی از عوامل مهمی که در گفتمان ChatGPT نادیده گرفته شده است، موقعیت جستجوی مایکروسافت است. بینگ کمتر از 9 درصد از بازار جستجوی جهانی را در اختیار دارد و سال گذشته نزدیک به 12 میلیارد دلار درآمد داشته است.

سرمایه گذاری هنگفت مایکروسافت در OpenAI می تواند یک بازی برای جذب کاربران بیشتر به موتور جستجوی خود در تلاش برای به دست آوردن سهم بیشتری از پای جستجو باشد. حتی یک سود ناچیز 2 درصدی نیز می‌تواند میلیاردها دلار درآمد اضافی برای مایکروسافت ایجاد کند.

علاوه بر این، مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که ChatGPT را در برنامه تلفن هوشمند Bing گنجانده است. تا به امروز، Bing در بازار تلفن همراه دیده نشده است، و چنین ادغامی می تواند آن را تغییر دهد و مایکروسافت را قادر می سازد تا ترافیک جستجوی اضافی را از گوگل دور کند.

نکاتی برای بازاریابان

به طور کلی، صحبت در مورد ChatGPT به عنوان یک انقلاب، حداقل در تکرار کنونی آن، بیش از حد مطرح است. با این حال، عاقلانه نیست که بازاریابان این ابزار را نادیده بگیرند، زیرا این ابزار به بهبود ادامه خواهد داد. در اینجا سه ​​کاری وجود دارد که بازاریابان باید انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که در لبه برش هوش مصنوعی باقی می مانند.

1. از ابزار استفاده کنید

بازاریابان باید کاربران پرکار ChatGPT باشند و به دنبال یافتن کارایی یا ایجاد چند برابر نیرو باشند. از خود بپرسید که چگونه این ابزار می تواند شما را سریعتر، کارآمدتر و در کارتان بهتر کند.

2. انسان ها را درگیر نگه دارید

ChatGPT است نه آماده برای کار بدون نظارت بازاریابان باید انسان ها را درگیر کنند، به ویژه در بررسی و تایید نتایج. در غیر این صورت، خطر شرمساری خود و مشتریان خود را دارید.

3. بینگ را بشناسید

اگر در حال حاضر از ابزارهای جستجوی مایکروسافت استفاده نمی کنید، وقت آن رسیده است که شروع کنید. ادغام ChatGPT به طور بالقوه می تواند تعداد زیادی از کاربران جدید را جذب کند که می توان با ابزارهای SEM از قبل موثر Bing به آنها دسترسی پیدا کرد.

* * *

چند ماه گذشته به ما نگاهی اجمالی به پتانسیل تقریبا نامحدود هوش مصنوعی داده است. اگرچه تا زمانی که هوش مصنوعی بتواند بدون دخالت انسان، استراتژی بازاریابی را توسعه و اجرا کند، فاصله زیادی داریم، ابزارهای هوش مصنوعی نقش مهمی را در هر مرحله از فرآیند به عهده خواهند گرفت.

ما تازه این سفر را آغاز کرده‌ایم، و تصور همه امکاناتی که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به ارمغان بیاورد، آسان نیست. بازاریابان باید درگیر بمانند تا مطمئن شوند که عقب نمانند.

منابع بیشتر در ChatGPT در جستجو و بازاریابی

آنجا هستی، ChatGPT؟ این من هستم، بازاریابی.

نظرسنجی CMO: چگونه ChatGPT می تواند به بازاریابان ارشد کمک کند

ChatGPT همه جا است. در اینجا نحوه حفظ شغل خود آورده شده است.