بازاریابی مشترک – راهنمای مشارکت های بازاریابی

گوش کن

جدید! به مقاله گوش دهید

تجارت کار سختی است. شما چیزهای زیادی در بشقاب خود دارید، از برآورده کردن نیازهای مخاطب هدف گرفته تا ارائه استراتژی های بازاریابی موثر. در یک محیط رقابتی، دستیابی به مشتریان بالقوه، افزایش آگاهی از برند و ایجاد سرنخ های واجد شرایط برای کسب و کارها می تواند بسیار دشوار باشد.

اگر به نظر شما می رسد، یک راه حل ساده وجود دارد: بازاریابی مشترک. این راهنما به شما کمک می کند تا آن را به درستی انجام دهید.

تعریف بازاریابی مشترک

بازاریابی مشترک مستلزم همکاری با یک یا چند کسب و کار برای توسعه یک کمپین بازاریابی است. این همان برندسازی مشترک نیست، که به همکاری استراتژیک دو شرکت و ایجاد یک محصول جدید با هم اشاره دارد.

در بازاریابی مشترک، شرکت‌های درگیر مشارکتی را برای بازاریابی محصولات و خدماتی که قبلاً به مشتریان بالقوه ارائه می‌دهند، ایجاد می‌کنند. طرح بازاریابی شامل ترویج محصولات هر دو شرکت و افزایش آگاهی از برند است.

دو نوع اصلی بازاریابی مشترک عبارتند از …

  1. بازاریابی وابسته، یک نوع محبوب بازاریابی دیجیتال که در آن برندها به طور فعال با وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی از برند و دستیابی به مخاطبان هدف خود همکاری می کنند.
  2. مشارکت در توزیع، مشارکتی که در آن دو برند محصولات خود را با هم ترکیب می‌کنند یا محصولات خود را به برند دیگری عرضه می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را با برند خود بسته‌بندی کنند.

در اینجا نمونه ای از کمپین بازاریابی مشترک توسط Etsy و مجمع عمومی آورده شده است:

تبلیغ رویداد Etsy و مجمع عمومی

Etsy یک مکان محبوب برای صنعتگران است تا کارهای خود را ارائه دهند. مجمع عمومی دوره هایی در زمینه کدنویسی، کسب و کار، داده ها و مهارت های طراحی ارائه می دهد. این شرکت‌ها با هم همکاری کردند و رویدادهایی را ایجاد کردند که به صنعتگران Etsy فرصت طراحی محصولات و میزبانی رویدادهای جهانی را می‌داد.

بازاریابی مشترک مزایای زیادی دارد:

  • این فوق العاده مقرون به صرفه است (هزینه های بازاریابی را با برندهایی که با آنها شریک هستید به اشتراک می گذارید).
  • پایگاه مشتریان شما را گسترش می دهد.
  • این به شما امکان دسترسی به استعدادهای بیشتری را می دهد.
  • این به برندهای کوچک کمک می کند تا هویت برند خود را هنگامی که پیام های بازاریابی مرتبط از طریق یک نام تجاری بزرگتر و معتبرتر ارائه می شود، تقویت کنند.
  • این به شما امکان دسترسی به داده های اضافی را از طریق شریک زندگی خود می دهد.
  • این به شما فرصتی می دهد تا در مورد شرکت شریک خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و در نهایت در مورد شرکت خود نیز اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

یک برنامه چهار مرحله ای برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی مشترک

ایجاد یک استراتژی بازاریابی مشترک می تواند کاری ترسناک به نظر برسد. با این حال، با دانش و ابزار مناسب، می توانید با موفقیت یک مشارکت بازاریابی را اجرا کنید که به نفع هر دو شرکت باشد.

1. شریکی را برای ارائه ایده انتخاب کنید

قبل از انتخاب شرکتی برای ارائه ایده خود باید تحقیقات کاملی انجام دهید. کمپین باید به نفع هر دو برند باشد. بنابراین، زمانی که به دنبال شریکی هستید تا به او پیشنهاد دهید، مطمئن شوید که ارزش‌های شرکت آن‌ها با ارزش‌های شما همخوانی دارد. مخاطبان هدف شما نیز باید همسو باشند.

در طرح خود، طرح های بازاریابی خود را به شیوه ای جذاب به تصویر بکشید. مایل بیشتر بروید و به شرکت دیگر نشان دهید که با نه گفتن به شما چه فرصت هایی را از دست خواهد داد. بر آنچه می توانید از شراکت به دست آورید تمرکز نکنید. بر آنچه که شریک زندگی شما می تواند به دست آورد تمرکز کنید.

2. اهدافی را برای منافع متقابل تعیین کنید

اگر اهداف شما نادرست باشد، پیگیری یک مشارکت بازاریابی مشترک بیهوده است. حتی اگر یکسان نباشند، حداقل باید مکمل هم باشند.

این اهداف باید از همان ابتدا مشخص باشند. وقتی اهداف خود را بشناسید، راهبردهایی را که برای دستیابی به آنها باید اجرا کنید، خواهید دانست. علاوه بر این، اگر اهداف شما از ابتدا مشخص نباشد، چگونه می توانید از شریک زندگی خود انتظار داشته باشید که به شما در رسیدن به آنها کمک کند؟

به همدیگر گوش دهید و درک کنید و آنچه را که از شراکت به دنبال آن هستید به دست آورید.

هدف گذاری می تواند چالش برانگیز باشد و هر دو طرف باید اصول اولیه آن را درک کنند. تصویر زیر را در نظر بگیرید:

5 اصل هدف گذاری موفق

همچنین می توانید معیارهایی را برای پیگیری پیشرفت خود انتخاب کنید.

3. در مورد یک جدول زمانی تصمیم بگیرید

تنها راه برای دستیابی به اهداف بازاریابی مشترک به موقع، تنظیم یک جدول زمانی (واقع بینانه) است. از اتلاف وقت شما جلوگیری می کند. وقتی افراد ضرب الاجل دارند، کمتر به تعویق می افتند، زیرا ضرب الاجل به آنها فشار بیشتری وارد می کند.

بنابراین، هنگامی که در مورد جدول زمانی خود با شریک زندگی خود صحبت می کنید، در مورد اینکه چه کسی چه کاری انجام می دهد نیز صحبت کنید. به عنوان مثال، چه کسی مسئول وثیقه بازاریابی رسانه های اجتماعی خواهد بود؟ آیا این تیم بازاریابی شما خواهد بود یا شریک زندگی شما؟ یا شاید شما ترجیح می دهید هر دو تیم شما با هم کار کنند؟

هر چه تقسیم کار مشخص تر باشد، بهتر است. اگر چیزی تحویل داده نشود، شما همچنین خواهید دانست که چه کسی باید پاسخگو باشد.

در اینجا نمونه ای از جدول زمانی بازاریابی آورده شده است:

نمودار نمونه جدول زمانی بازاریابی

کلید برقراری ارتباط است. هیچ یک از طرفین نباید بدون مشورت قبلی، کار و مهلتی را برای تیم طرف مقابل تعیین کنند. یک گردش کار کارآمد، هر دو شرکت را با چشم انداز بازاریابی عالی در انتظار هر دوی آنها نگه می دارد.

4. پیش نویس توافقنامه

به عبارت دیگر، معامله را مهر و موم کنید.

یک توافق نامه رسمی از شراکت بازاریابی مشترک خود با تمام جزئیات مربوطه ایجاد کنید. انجام این کار به هر دو طرف کمک می کند تا بعداً از سوء تفاهم جلوگیری کنند. مثلاً مواردی مانند قالب‌های محتوا را درج کنید تا در صورت بروز سردرگمی، هر طرفی بتواند به توافق نگاه کند.

سند مشارکت در بازاریابی مشترک می تواند قانونی یا غیر قانونی باشد. این به هر دو شرکت بستگی دارد که تصمیم بگیرند. اگر اولین شراکت شما است، یک سند قانونی ممکن است گزینه بهتری باشد.

در توافقنامه خود، همه چیزهایی را که در مورد آن صحبت کرده اید بگنجانید: جدول زمانی، اهداف مشترک، موضوعات پست وبلاگ در صورتی که یک همکاری بازاریابی محتوا باشد و غیره. هر دو شریک باید در تصمیم‌گیری به یک اندازه صحبت کنند. این انصاف و انصاف را تضمین می کند و همچنین به ارزش رابطه می افزاید.

* * *

بازاریابی مشترک فواید بسیاری دارد: دسترسی به منابع بیشتر و استعدادهای بیشتر، از جمله موارد دیگر. شما روابط قوی با سایر برندها نیز برقرار می کنید.

اما برای موفقیت یک مشارکت بازاریابی مشترک، باید استراتژیک باشد. مراحل این مقاله را دنبال کنید: شریک مناسب را انتخاب کنید، اهدافی را برای منافع متقابل تعیین کنید، در مورد جدول زمانی تصمیم بگیرید و سپس پیش نویس توافقنامه را انجام دهید.

همیشه با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. هدف کمک به یکدیگر برای رسیدن به اهداف یکدیگر است. اگر شما و شریکتان همیشه این را در ذهن داشته باشید، مشارکت بازاریابی مشترک شما نتایج بسیار خوبی برای هر دوی شما به همراه خواهد داشت.

منابع بیشتر در مورد مشارکت های بازاریابی و بازاریابی مشترک

چگونه یک برنامه بازاریابی کانال جامد-شریک بسازیم

چگونه روابط B2B موفقی ایجاد کنیم

چگونه یک اکوسیستم پر رونق از مشتریان، شرکا، مدافعان و تأثیرگذاران ایجاد کنیم